Mogelijk wordt artiest ‘H.E.R’ voor het gerecht gesleept in een multi-million dollar inbreukvordering op grond van het auteursrecht.
Songwriter-pianist Andre Sims claimt dat H.E.R. zonder zijn toestemming gebruik maakt van zijn nummer ‘Endless Songs’ in haar in 2016 verschenen single ‘Focus’ .
Als er sprake is van een door H.E.R. gebruikte sample van het nummer van Andre Sims dan kan hij inderdaad een schadevergoeding vorderen. Voor het verwerken van een sample in jouw eigen song is de toestemming van de mastereigenaar en de componist van het gesamplede nummer benodigd (De mastereigenaar is degene die de opname gefinancierd heeft of de verkrijger van de rechten op de masteropname).
De co-producer van het nummer van H.E.R. geeft echter aan dat hij de pianobegeleiding zelf ingespeeld heeft.
Bij het zelf inspelen van een muziekpartij is er geen toestemming van de mastereigenaar nodig. De toestemming van de componist is echter nog wel vereist als het om een auteursrechtelijke overname uit het nummer gaat. Bij het zelf inspelen heb je dus 1 partij minder om je zorgen om te maken.
Een goed voorbeeld van hoe het in de praktijk zeker voordelen heeft om zelf muziek partijen in te spelen ipv deze te samplen zie je bij de muziek van De la Soul. De tracks van De la Soul zijn heavy sample based. Hierdoor heeft het jaren geduurd voordat hun muziekcollectie op streamingservices beschikbaar was. De La Soul (lees hun platenmaatschappij) had nooit goede afspraken gemaakt met betrekking tot de mogelijkheid van het streamen van de samples die opgenomen waren in hun nummers. Uit angst voor de claims van de mastereigenaars was /is een groot deel van hun muziekcatalogus dus niet beschikbaar op streamingsdiensten zoals Spotify.
Dit is een groot verschil met hoe Dr. Dre te werk ging. Dr. Dre heeft er uiteindelijk voor gekozen om niet meer met samples te werken maar met sessiemuzikanten die de oorspronkelijke muziek naspeelden. Qua toestemmingen was het voor Dr. Dre dus een stuk makkelijker om zijn nummers te releasen.
Terugkomend op H.E.R. versus Andre Sims.
Er zou dus geen sprake zijn van een sample maar het nummer van Andre heeft volgens de co-producer van H.E.R. wel als inspiratie gediend voor de (technische) stijl waarop de pianobegeleiding op het nummer van H.E.R. ingespeeld is.
Het auteursrecht biedt geen bescherming aan stijlen (muziekstijlen, filmgenres, grafische stijlen, fotografiestijlen enz.) dus deze mededeling kan op zich geen kwaad. Als jij als muziekartiest bijvoorbeeld de bedenker zou zijn van bijvoorbeeld het drillrap genre (Ik wilde eigenlijk New Jack Swing zeggen, but let’s keep it youthful) mag iedereen in datzelfde genre een rapnummer maken. De specifieke manier waarop het nummer uitgewerkt is, wordt wel weer door het auteursrecht beschermd.
Hieronder kun je zelf beoordelen of er sprake is van geoorloofde inspiratie of
niet-geoorloofde imitatie van het nummer van Andre Sims door H.E.R. :
0 Comments Leave a comment