Je mag in principe met je gekochte sneakers doen wat je wilt. Zodra je echter in de openbaarheid treedt of je sneaker customization commercieel wilt inzetten, is er een mogelijkheid dat er op basis van het merkrecht tegen jouw customization opgetreden wordt.
Merkinbreuk
Elk gebruik van een merk voor dezelfde producten of diensten zonder voorafgaande toestemming van de merkhouder.
Als het bovenstaande geval zich voordoet kan een merkhouder zich dus altijd verzetten tegen gebruik van zijn/haar merk. Elke sneaker customization kan worden gezien als gebruik van het merk (zolang het merk zichtbaar is) waar dus tegen opgetreden kan worden. Hoe kan het dan dat er in de sneakercultuur zo’n levendige customizing markt aanwezig is? Zie het als de verkeersregel dat er niet door rood gereden mag worden. Dagelijks zijn er honderden overtredingen. Het hangt echter af van de aanwezige camera of politieagent af of deze overtreding gevolgen heeft. Zo ook voor de merkhouder. Die bepaalt zelf of er opgetreden wordt tegen inbreuken. Er zal natuurlijk eerder opgetreden worden als er sprake is van reputatieschade aan het merk.
Precies dit laatste doet zich voor bij de promotiecampagne voor de nieuwe videoclip van Rapper Lil Nas X (bekend van z’n hit ‘Old town road’). Je zou bijna denken dat het om een publiciteitsstunt gaat maar Lil Nas X promotet een customized versie van de Nike Air Max 97. De schoenen dragen de naam ‘The Satan shoe’, zijn voorzien van een pentagram symbool en een bijbeltekst die refereert aan Satan.
foto: www.dezeen.com
En als sluitstuk van dit ‘meesterwerk’ zouden de de zolen van deze schoenen naast rode inkt een druppel bloed van een van de medewerkers van het bedrijf MSCHF bevatten. Er zijn 666 paren gemaakt welke volgens nieuwsberichten binnen 1 minuut allen verkocht zijn.
Nike heeft zich van de schoenen gedistantieerd maar het kwaad is al geschied (pun intended). Vele reacties van sporters die n.a.v. de schoenpromotie aangaven geen Nike schoenen meer te willen dragen. Nike heeft nu een proces aangespannen tegen het bedrijf dat de schoenen op de markt heeft gebracht op basis van merkinbreuk waarbij naast schadevergoeding o.a. geëist wordt dat alle verkopen geblokkeerd worden.
Een merkrecht is een sterk recht waarbij de merkhouder kan optreden tegen situaties zoals hiervoor beschreven maar ook tegen het gebruik van op het merk lijkende tekens of gebruik dat niet commercieel is. In deze laatste 2 gevallen gelden er extra voorwaarden voordat er sprake is van een merkinbreuk. In het geval dat een op het merk gelijkend teken gebruikt wordt is er alleen sprake van merkinbreuk op het moment dat er verwarring bij het publiek kan ontstaan. En tot slot als een merk niet commercieel gebruikt wordt, kan er alleen opgetreden worden door de merkhouder als er sprake is van een ongerechtvaardigd voordeel of als er reputatieschade aan het merk veroorzaakt wordt.
0 Comments Leave a comment