the metaverse: the internet on steroids

The Metaverse: The internet on steroids

  • 23 november 2021

De uitgangspunten van de films Avatar en The Matrix vormen 1 spectrum van wat the Metaverse zal bieden. Een virtual reality ervaring waarbij je volledig emotioneel ondergedompeld wordt. Maar bijvoorbeeld ook Augmented reality wordt naar het volgende niveau getild.

Denk aan werken vanuit huis waarbij je het gevoel hebt dat je met collega’s aan de conferentietafel zit en projecten kan delen. Of je workout doen in groepsverband vanuit elke plek waar je voor kiest. Organisaties zoals Nike zijn zich al strategisch aan het positioneren. Nike is een samenwerking aangegaan met Roblox en hebben hun eigen virtuele wereld gecreëerd. Straks kun je met je Avatar Nike apparel kopen die nog exclusiever is dan in de echte wereld. Of je kunt met je Avatar kleding passen en die kleding dan direct in de real world laten bezorgen omdat wat jouw Avatar staat jouw ook past.

Ik ben nog van de school van het aanschouwen van flauwvallende mensen bij het opkomen van Michael Jackson in de Kuip (vrouwen en mannen. Don’t get it twisted). Op elkaar staand als ingepakte sardientjes overgeleverd aan de bewegingen van de massa (poëtisch… ik weet het). Wat weet je van je bril verliezen in die massa terwijl je je armen niet eens kan bewegen? Wat weet je van de paniekreactie dat je de show gaat missen waar je een hele nacht voor in de rij gestaan hebt om kaarten te scoren? Dat verhaal vertel ik nog wel een keer maar weet dat superhuman strength in dat verhaal voorkomt.

Gezien het voorgaande kon ik me dus ook niets voorstellen bij een virtueel concert zoals Travis Scott die gaf in Fortnight. Hoe kon dat ooit een ekte live ervaring evenaren? Echter puur afgaand op de reacties van kids die het concert gezien hebben, dacht ik okay, dit is dus die nieuwe wave.

Dat the Metaverse een zelfde shockwave als de introductie van de Iphone teweeg zal brengen, ben ik van overtuigd. En laten we wel wezen. We zitten dagelijks al in dat ding. Instagram, Facebook, Tik Tok en snapchat feeds zorgen ervoor dat we de wereld om ons heen vergeten en dan is er nog niet eens sprake van virtual of augmented reality (yes be very afraid).

Ook de juridische wereld zal zich moeten aanpassen aan een nieuwe werkelijkheid. Zijn bijvoorbeeld bestaande licenties voor auteursrechtelijk beschermd werk wel ruim genoeg om ook gebruik in the Metaverse toe te staan? Hoe zit het met interoperabiliteit van hardware en software? Het concept van the Metaverse gaat uit van het creëren van een virtueel universum waar sociale interacties net zo vrij mogelijk zijn als in de echte wereld. Zal dat een juridische verplichting tot interoperabiliteit inhouden? Wat gebeurt er als nieuwe originele content geproduceerd wordt in the Metaverse? Rust er dan nog wel intellectueel eigendom op gezien de verbondenheid van AI met de gebruikers?

Dit zijn een paar kwesties die kunnen gaan spelen. Een ding is zeker. Als je content creëert is het goed om je in te lezen in de mogelijkheden van the Metaverse om er zo je voordeel mee op te doen.

Urban Bout